Dôležité informácie

KONTRAINDIKÁCIE REDUKČNEJ DIÉTY

Redukčná diéta za použitia bielkovinových instantných jedál je u zdravých ľudí veľmi bezpečným nástrojom k redukcii telesnej hmotnosti. Aj tak existujú niektoré ochorenia či stavy, pri ktorých sa táto diéta nesmie použiť. Ide najmä o:

  • Tehotenstvo, kojenie
  • Diabetes („cukrovka“)
  • Detský vek (diéta je určená iba pre dospelých ľudí)
  • Závažné psychiatrické ochorenia, najmä poruchy príjmu potravy (mentálna anorexia)
  • Ochorenia pečene
  • Ochorenia obličiek
  • Ochorenia srdca
  • Poruchy metabolizmu minerálov
  • Poruchy krvnej zrážanlivosti (vrátane pacientov liečených warfarínom)
  • Žlčníkové kamene
  • Metabolické ochorenia (napríklad fenylketonúria, dna a ďalšie)
  • Alergia na niektorú zložku diétneho prípravku (vždy si pozorne prečítajte príbalovú informáciu, kde sú napísané všetky potravinové alergény).

V prípade, že máte nejaké zo spomínaných zdravotných obmedzení odporúčame vám, aby ste svoj postup konzultovali so svojím ošetrujúcim lekárom, prípadne hmotnosť redukovali pod dohľadom odborníka, ktorého môžete kontaktovať napríklad tu: www.medidiet.sk alebo www.protissimo.com.

MECHANIZMUS ÚČINKU

Zvýšený prísun vysoko kvalitných bielkovín

Instantné proteínové jedlá z našej ponuky tvoria extrakty z kravského mlieka, hrášku, sóje a vaječného bielka, ktoré sa v organizme metabolizujú za vzniku úplne prirodzených zlúčenín, tzv. ketolátok (kyselina acetoctová, beta-hydroxymaslová, acetón). Ketolátky sú nielen energeticky veľmi bohaté, ale majú rad ďalších nečakaných účinkov. Napríklad sú schopné byť alternatívnym zdrojom energie pro mozog, alebo majú schopnosť prirodzenou cestou navodiť pocit nasýtenosti (ten sa dostavuje od druhého až tretieho dňa po zahájení hyperproteínovej diéty a preto v jej priebehu klienti obvykle nepociťujú hlad). Hyperproteínová strava sa tiež spolupodieľa na ochrane svalového tkaniva ako bližšieho a ľahšie lokalizovanejšieho zdroja energie, než akým je tukové tkanivo. Ketolátky majú naviac prirodzený euforizujúci účinok (dobrá nálada v priebehu ketogénnej diéty je opakovane potvrdená mnohými klientmi).

Znížený prísun sacharidov

Znížený prísun sacharidov vedie k automatickému zníženiu hladiny inzulínu, ktorý má v organizme dvojitý účinok: Hypoglykemický (znižuje množstvo glukózy v krvi) a antilipolytický (čím vyššia je hladina inzulínu v krvi, tým je menšia ochota organizmu uvoľňovať rezervné tukové tkanivo ako zdroj energie). Zníženie hladiny inzulínu cestou zníženého prísunu sacharidov v potrave tak v konečnom dôsledku vedie k aktivácii odbúravania zásobného tukového tkaniva organizmu a ochrane jeho bielkovinových rezerv (vlastné svalové tkanivo). Pri tejto diéte teda dochádza k minimálnemu úbytku svalového tkaniva a redukcia hmotnosti sa deje predovšetkým na úkor tukového tkaniva.

Proteínová diéta nie je bez sacharidov

Prípravky z našej ponuky spolu s povolenými druhmi zeleniny, obsahujú dostatočné množstvo sacharidov (cca 50g za deň) potrebných pre normálne fungovanie organizmu (najmä centrálnej nervovej sústavy). Táto diéta teda nie je bez sacharidov. Blíži sa k beztukovej diéte.

VŠEOBECNÉ RADY A INFORMÁCIE

POVOLENÉ DRUHY ZELENINY PRE 1. FÁZU – ZÁKLADNÝ ZOZNAM

V priebehu 1. fázy proteínovej diéty môžete jesť iba tieto druhy zeleniny:
Artičoky ● Brokolica ● Zeler stopkový alebo iný ● Cuketa ● Čakanka ● Zelené fazuľky ● Fenikel ● Huby - šampiňóny, shiitake, hliva ustricová a ostatné druhy jedlých húb ● Špargľa● Karfiol● Kel ● Baklažán ● Uhorka ●Poľný šalát ● Pór ● Paradajky (max. 1 ks denne) ● Rukola ● Reďkvička biela ● Reďkvička klasická ● Žerucha ● Šalát hlávkový, a všetky ďalšie druhy zelených šalátov ● Sójové a ďalšie výhonky (obilné klíčky, naklíčené mango, šošovica, atď.) ● Špenát ● Tekvica ● Kapusta hlávková a čínska (kvasená, iba ak nie je osladzovaná)

Zeleninu konzumujeme buď surovú vo forme šalátu, dochutenú 1 polievkovou lyžicou kvalitného jedlého oleja (olej iba 1 x denne), alebo varenú v pare, či podusenú na vode.
Na dochutenie zeleniny môžeme používať de facto všetky druhy sušeného korenia, citrónovú šťavu, sušenú cibuľu a cesnak, či ocot. Nevhodné sú najrôznejšie hotové zálievky (jogurtová, bylinková, barbecue, apod.), tiež aj horčica.

NAŠA RADA: Obohaťte si šalát dvomi vajcami uvarenými natvrdo, z ktorých však môžete použiť len bielky! Majú zasycujúci efekt, takže ani po šaláte nebudete mať hlad!

POVOLENÉ DRUHY ZELENINY – ROZŠÍRENIE ZÁKLADNÉHO ZOZNAMU

Druhy zeleniny, ktoré sa môžu konzumovať od 2. fázy programu bielkovinovej redukčnej diéty v neobmedzenom množstve (ak nie je v zátvorke uvedené inak):
Paradajky (max. 2 ks denne) ● Cibuľa, cesnak ● Paprika (max. 1 ks denne) ● Kaleráb (max. 1 ks denne) ● Olivy (max. 5 ks denne do šalátu) ● Semienka (tekvicové, slnečnicové, atď.), max. 1 kávová lyžička denne na dochutenie šalátu

POVOLENÉ DRUHY PRAVÝCH JEDÁL V 1. FÁZE = ŽIVOČÍŠNYCH A RASTLINNÝCH BIELKOVÍN – ZÁKLADNÝ ZOZNAM

1 ks BIO vajce (natvrdo alebo namäkko) ● Amur (100 g) ●Zubáč (100 g) ● Pleskáč (100 g) ● Halibut ● Jahňacie či baranie stehno (100 g) ● Kuracia alebo kačacia pečeň (100 g) ● Kuracie mäso ● Morčacie alebo králičie mäso bez kože ● Jemná alebo diétna („low fat“) šunka (100 g) ● Lieň (100 g) ● Morský čert ● Morský vlk ● Ostriež (100 g) ● Olomoucké tvarôžky ● Pangasius ● Platýz ● Pražma ● Prírodný teľací rezeň (dobre prepečený) - 100 g ● Pstruh ● Sushi (100 g) ● Tofu (prírodné, s riasou, údené) ● Tolstolobik (100 g) ● Treska (100 g) ● Úhor (100 g) ● Žralok (porcia 150 g)

V 1. fáze sú z diéty vylúčené všetky druhy príliš tučných (či príliš kalorických) druhov mäsa (losos, tuniak, makrela, šťuka, kapor, morské plody, bravčové, hovädzie, kačka, atď.).

PRÍPRAVA „PRAVÝCH“ JEDÁL

  • Najlepšou formou úpravy masa je marinovanie

  • Pravé jedlo (mäso, tofu, atď.) je tiež možné osmažiť na panvici, na niekoľkých kvapkách kvalitného oleja

NAŠA RADA: Využite obdobie diéty a naučte sa pravidelne konzumovať rybie mäso. Držte sa pravidla, že čím je mäso v surovom stave svetlejšie, tým je pre organizmus prínosnejšie, a tiež stráviteľnejšie. Objavte svet tofu, navštívte vegetariánsku či vegánsku reštauráciu!

POVOLENÉ DRUHY PRAVÝCH JEDÁL V 1. FÁZE = ŽIVOČÍŠNYCH A RASTLINNÝCH BIELKOVÍN – ROZŠÍRENIE ZÁKLADNÉHO ZOZNAMU

Druhy živočíšnych a rastlinných bielkovín, ktoré sa môžu konzumovať od 2. fázy programu bielkovinovej redukčnej diéty (jedna porcia s hmotnosťou 150 g, ak nie je v zátvorke uvedené inak) 2 ks BIO vajcia (natvrdo alebo namäkko) – teda o 1 ks vajce najviac oproti základnému zoznamu ● Steak z lososa (100 g) ● Steak z tuniaka (100 g) ● Šťuka ● Kapor ● Morské plody

ZAVÁDZANIE PROTEÍNOVÝCH TYČINEK DO JEDÁLNIČKA

Proteínové tyčinky zavádzame do jedálnička veľmi opatrne a to ako náhradu jedného proteínového jedla od 2. fázy.

V PRIEBEHU PRVEJ FÁZY REDUKČNEJ DIÉTY SA BEZPODMIENEČNE MUSÍTE VYVAROVAŤ:

  • Všetkých ostatných potravín ako napríklad: všetkých druhov pečiva, suchárov, cereálií, ovocia, ovocných džúsov, všetkých typov škrobovín (zemiaky, ryža, strukoviny), syrov a jogurtov, alkoholu (vrátane piva a vína), nepovolených druhov zeleniny atď.
  • Príjem cukru je prísne zakázaný, na sladenie môžete použiť náhradné sladidlo pre diabetikov (napríklad aspartam, glykozidy steviolu a pod).
  • Vo výbere potravín sa už nebudete neisto rozhodovať. Práve táto zreteľnosť robí z proteínovej diéty redukčnú diétu najjednoduchšiu a najúčinnejšiu metódu k redukcii telesnej hmotnosti.
  • Dĺžka trvania prvej fázy musí zodpovedať stanovenému cieľu a množstvu kilogramov, ktoré potrebujete zhodiť. Obvykle sa pohybuje medzi 10 až 30 dňami.

PRÍPRAVA INSTANTNÝCH JEDÁL („SÁČKOV“)

  • Sladké príchute „DEZERTY“ sa pripravujú z vrecúška pomocou metličky alebo mixéra pridaním studenej vody do instantného prášku. Podľa množstva pridanej tekutiny získame buď konzistenciu krému alebo nápoja. Ovocné príchute necháme pred konzumáciou 10 minút „odpočinúť“. V lete ich môžeme dať do chladničky a následne ich konzumovať ako klasický jogurt.
  • Sladké príchute „TEPLÉ NÁPOJE“ sa pripravujú pomocou metličky alebo mixéra pridaním teplej (avšak nie vriacej) vody.
  • Slané príchute „POLIEVKY“ sa pripravujú pomocou metličky alebo mixéra pridaním teplej (avšak nie vriacej) vody. Ihneď po príprave sú vhodné na konzumáciu. Môžete ich dochutiť všetkými typmi korenia a aromatických bylín podľa svojho výberu.
  • Cesto na omelety a palacinky sa pripravuje pridaním uvedeného množstva studenej vody a následným rozmixovaním pomocou metličky alebo mixéra. Cesto sa pripravuje osmažením na panvici, na niekoľkých kvapkách olivového oleja, ako klasické omelety a palacinky.
  • Pri príprave všetkých typov instantných jedál dodržujte presné množstvo vody, ktoré je uvedené pri konkrétnom jedle! Nepridávajte vodu „od oka“!

RADY „ČO ROBIŤ, ABY SA NEOBJAVILI…“

  • Závraty - kŕče
    Závraty môžu mať príčinu v nedostatku sodíka, o ktorý v priebehu prvej fázy organizmus vo zvýšenej miere prichádza, podobne, ako aj o ďalšie minerály. Preto si nezabúdajte podľa chuti dosoľovať povolené druhy zeleniny. Majte tiež na pamäti, že v priebehu dňa je v 1. fáze potrebné zjesť aspoň jedno slané jedlo z našej ponuky.
    Kŕče (svalové zášklby a podobne) najčastejšie súvisia s nedostatkom horčíka a draslíka, ktoré treba v priebehu 1. fázy proteínovej diéty dodávať organizmu v podobe výživových doplnkov. Ak tieto doplnky pacienti užívajú pravidelne od samého začiatku proteínovej diéty, tak sa tieto problémy objavujú iba vo výnimočných prípadoch.
  • Oslabenie organizmu
    Redukcia telesnej hmotnosti predstavuje pre organizmus obdobie „karencie“ teda energetického nedostatku, kedy musí začať fungovať z vlastných rezerv. Preto je vhodné, a to najmä v priebehu prvých dvoch fáz diétneho programu, mu dodávať polynenasýtené mastné kyseliny (tzv. omega kyseliny) a vitamíny v podobe vhodných výživových doplnkov.

RADY „ČO ROBIŤ V PRÍPADE, AK SA OBJAVÍ…“

  • Zápcha
    Môže sa objaviť v situácii, ak podceníte nutnosť konzumovať dostatok zeleniny. Ak taký prípad nastane, zamerajte sa na to, aby ste jedli dostatočné množstvo povolených druhov zeleniny (najmä varené) a pite veľa minerálnej vody. Ak patríte k typom ľudí, ktorí trpia zápchou aj mimo diéty, potom si musíte pomôcť nejakým prírodným laxatívom.
  • Intenzívny pocit hladu
    Ak je proteínový diétny režim KETOFIT® správne dodržiavaný, tak pocity hladu spontánne ustúpia už v priebehu druhého až tretieho dňa diéty. Ak sa u vás intenzívny pocit hladu aj tak objaví, zjedzte misku povolenej zeleniny naviac mimo program a zapite ju veľkým množstvom vody. Inou možnosťou je pridať si naviac jedno vrecúško proteínovej diéty KETOFIT® Ak naopak hlad nemáte vôbec, potom v žiadnom prípade nevynechávajte žiadne z proteínových jedál! Váš organizmus chudne na základe prijímaných proteínov v podobe jedál KETOFIT® Ak budete všetky odporúčania dodržiavať, bude výskyt intenzívneho pocitu hladu vyslovene výnimočným javom.
  • Bolesti hlavy
    Patria k vzácnejším problémom sprevádzajúcim proteínovú diétu a môžu sa objaviť v priebehu niekoľkých prvých dní redukčného režimu. Obvykle rýchlo ustupujú po užití bežných analgetík (liekov proti bolesti), napríklad paracetamolu alebo ibuprofenu. Nezabúdajte konzumovanú zeleninu dostatočne soliť! Bolesti hlavy môžu súvisieť tiež s nedostatkom sodíka!
  • Zápach z úst
    Je spôsobený prirodzenou tvorbou jednej z ketolátok (acetónu) v priebehu proteínovej diéty KETOFIT® Jeho prítomnosť v dychu je tak sama o sebe známkou toho, že diétny režim je správne dodržovaný. Ak je zápach dychu rušivý, použite ústny sprej alebo mentolové cukríky bez cukru.
  • Nižší alebo oneskorený úbytok hmotnosti
    Svoju hmotnosť si doma nekontrolujte každý deň. Všeobecne platí, že by sme sa v priebehu redukčného režimu nemali vážiť častejšie ako1 x týždenne (!).

V priebehu 10 dní, ktoré predchádzajú menštruácii, dochádza u niektorých žien k zadržiavaniu vody v organizmu a k tvorbe „opuchu“. Tento jav môže na niekoľko dní maskovať dosiahnutú redukciu telesnej hmotnosti. Zdanlivý nižší úbytok hmotnosti posudzovaný v tomto období sa ukáže byť úplne štandardným a dostatočným ihneď potom, čo u takejto ženy zmizne hormonálne podmienené zadržiavanie vody v organizmu a s ním i jej pseudoopuchy.

NAJČASTEJŠIE CHYBY V PRVEJ FÁZE

  • Nedodržanie pomeru medzi sladkými a slanými príchuťami
  • Nedostatočný prísun instantných bielkovín kvôli pocitu nasýtenosti (v štýle „stačili mi len dve vrecúška za deň a vôbec som nemal/a hlad“)
  • Zavedenie tyčiniek do jedálnička (v prvej fáze je ich konzumácia neprípustná!)
  • Nedodržovanie pitného režimu (v prvej fáze je potrebné vypiť aspoň 2 l tekutín denne)
  • Prisladzovanie nápojov cukrom alebo medom (je potrebné používať náhradné sladidlo)
  • Nedôslednosť v užívaní minerálov (draslík, horčík) a ďalších dôležitých látok v podobe vhodných výživových doplnkov, a tým vznikajúce telesné problémy (kŕče v lýtkach, bolesti v svaloch, atď.)
  • Konzumácia alkoholu (v prvej fáze je nutná úplná abstinencia, 1 pohár kvalitného vína denne je povolený až od 3. fázy!)

NAJČASTEJŠIE CHYBY V DRUHEJ FÁZE

  • Pod slovom „prílohy“ si nemôžete predstavovať napríklad knedle, ktoré musia zmiznúť z jedálnička už navždy. Tiež to platí pre takmer všetky typické jedlá pre slovenskú kuchyňu.
  • Pod slovom „sacharidy“ alebo „cukry“ si nemôžete predstavovať kockový cukor, dezerty, zmrzlinu ani čokoládu, ktoré musia taktiež z jedálnička zmiznúť už navždy.
  • To isté platí aj pre biele pečivo, ktoré musí byť trvale nahradené celozrnným a tmavým.
  • Nedodržiavanie pokynov každodennej fyzickej aktivity (bicykel, beh, plávanie, cvičenie).
  • Nedodržiavanie pokynov nutnosti pravidelnej stravy 4 x denne.
  • Podľa známeho pravidla „rovnaké príčiny vyvolávajú rovnaké následky“, nepochybne naspäť priberiete stratené kilogramy, ak zásadne nezmeníte svoje stravovacie návyky, ktoré Vás priviedli k nadváhe.

NAJČASTEJŠIE CHYBY V TRETEJ FÁZE

  • Návrat k starým stravovacím návykom podľa hesla „zvyk je železná košeľa“ alebo pod tlakom okolia („všetci to jedia a nič im nie je“).
  • Predstava, že nová telesná hmotnosť sa udrží sama (je potrebné sa i naďalej venovať pravidelnej fyzickej aktivite minimálne 2 x týždenne, neustále sa v jedle kontrolovať a nepodľahnúť reklamným kampaniam na potraviny).
  • Neschopnosť sa natrvalo rozlúčiť s niektorými obľúbenými škodlivými potravinami alebo aspoň dramaticky obmedziť ich konzumáciu (údeniny, nasýtené tuky, omáčky, sladkosti, hranolky, fast foody, hamburgery, alkohol...).
  • Neschopnosť sa navždy rozlúčiť s niektorými typmi tepelnej úpravy jedál (vyprážanie, grilovanie, pečenie).

DEFINÍCIE NAJVÄČŠÍCH NEPRIATEĽOV ŠTÍHLEJ POSTAVY

  • Nepravidelné stravovanie
  • Rýchle cukry a tučné jedlá
  • Príliš veľké porcie (dospelý človek potrebuje objemovo menšie porcie ako dospievajúci jedinec!)
  • Nedostatok pohybu
  • Nadužívanie klasických stimulačných a uvoľňujúcich návykových látok – kofeinizmus, alkoholizmus, nikotinizmus.

DESATORO „Ako si udržať hmotnosť po redukcii“

  1. Stravujte sa ako diabetik - zásadne jeme 3-4 x denne (malé porcie – jedlá bohaté na bielkoviny – chudé na tuky a sacharidy).
  2. Odnaučte sa „ozobávať“ a bezmyšlienkovito si niečo dávať do úst, nech je to už v priebehu dňa alebo večer pri televízii.
  3. Vystríhajte sa všetkých stravovacích výstrelkov, nech už ide o akékoľvek jedlo.
  4. Všetky druhy čerstvého ovocia konzumujte mimo hlavného jedla (teda k desiate alebo olovrantu).
  5. Obmedzte nevhodné tepelné úpravy jedál (pečenie, vyprážanie, grilovanie) a dajte prednosť duseniu, vareniu v pare alebo marinovaniu.
  6. Jedzte pomaly a jedlo starostlivo požujte.
  7. 2 x denne konzumujte jedlá bohaté na bielkoviny a jedlá v jedálničku neustále obmieňajte. Červené mäso jedzte len 2-3 x za týždeň. Z vášho života musia de facto zmiznúť údeniny. Hydinu jedzte bez kože. Ryba ponúka pre vaše zdravie tie najlepšie bielkoviny, preto by sme ryby mali jesť 2-3 x za týždeň, varené pri nízkych teplotách (v pare, v papieri na pečenie alebo dusené na vode). Dávajte prednosť netučným druhom rýb. Vajcia v BIO kvalite môžete jesť 2-3 x denne (teda 6-8 ks vajec za týždeň, ak nemáte problémy s cholesterolom).
  8. Čerstvú a surovú zeleninu môžete zjesť toľko, koľko chcete.
  9. Škroboviny (ryža, strukoviny, zemiaky) sa môžu konzumovať v rozumných porciách. Tmavý chlieb či tmavé pečivo môžete konzumovať tiež obmedzene, a to iba vtedy, ak vaše jedlo nemá inú prílohu okrem šalátu.
  10. Je potrebné sa vyhnúť dezertom a ďalším sladkostiam, ktoré nemajú žiadnu výživovú hodnotu a spoľahlivo vás privedú do bodu, kde celé toto rozprávanie začalo…teda naspäť do 1. fázy.

 

Blog & Aktuality
Tipy na nákup